Związek Banków Polskich ponad rok temu uruchomił System Zastrzegania Kart. Jest to narzędzie, które pozwala na szybkie i efektywne zastrzeganie skradzionych lub zagubionych kart płatniczych, nawet jeśli jej posiadacz nie zna numeru telefonu do własnego banku.
Dzwoniąc pod nr (+48) 828 828 828 można z każdego miejsca na świecie, o każdej porze, zarówno z telefonów stacjonarnych jak i komórkowych, zastrzec utraconą kartę. Najważniejszą częścią systemu jest zautomatyzowana infolinia wykorzystująca technologię rozpoznawania mowy (portal głosowy). Posiadacz karty po wypowiedzeniu nazwy banku zostanie przekierowany do właściwej infolinii wydawcy.
System rozpoznaje nazwy banku wypowiedziane na wszelkie, powszechnie wykorzystywane sposoby - uwzględnia skróty, pełne formy, pominięte słowa w pełnej nazwie, a w przypadku nazw banków o niepolskim brzmieniu będzie umożliwiał rozpoznawanie nazwy w oryginalnym języku. System samoczynnie uczy się po każdej rozmowie (element sztucznej inteligencji). Portal może obsługiwać równolegle wiele połączeń.
Dzięki systemowi "dokumenty zastrzeżone" w ciągu ostatnich 12 miesięcy udaremniono 8 814 prób wyłudzeń kredytów na łączną kwotę ponad 400 mln zł. Statystyki mówią same za siebie. Duża część wyłudzeń jest efektem kradzieży danych osobowych pochodzących z dowodów osobistych i paszportów. Wykorzystanie tych danych skutkuje dla ich właściciela otrzymywaniem wezwań do zapłaty za usługi i towary, z których nigdy się nie korzystało lub kredytu, o który nigdy nie wnioskowano. Jak możemy ochronić się przed wyłudzeniami? Przede wszystkim nie powinniśmy zostawiać naszego dowodu osobistego, paszportu czy innego dokumentu tożsamości bez naszej kontroli.
Warto na bieżąco weryfikować stan naszych zobowiązań. Pomocą, w tym zakresie, służy Alert Strażnik Kredytu, dostępny na portalu m.in. Biura Informacji Kredytowej www.bik.pl. Alert chroni przed próbami wyłudzeń kredytu na nasze dane osobowe.
Jak to działa?
BIK wyśle powiadomienie na telefon komórkowy lub e-mail za każdym razem, gdy w BIK pojawi się zapytanie z banku lub SKOK-u o naszą historię kredytową. Jeśli nie składaliśmy żadnych wniosków kredytowych, nic nie kupujemy na raty ani nie poręczaliśmy kredytu, to pojawienie się alertu może oznaczać, że ktoś zgłosił się do banku i próbuje wziąć kredyt na nasze nazwisko.