„Nowy gigant na niebie", "Światowy olbrzym" – to niektóre tytuły z pierwszych stron francuskich gazet, komentujące zapowiadaną od dawna fuzję francuskich Air France i holenderskich KLM. Dzięki niej powstanie jeden z największych kolosów pasażerskiego transportu lotniczego na świecie.
Fuzja Air France i KLM ma przynieść korzyści finansowe przede wszystkim łączącym się liniom. Branża lotnicza przeżywa teraz kryzys, a co więcej, holenderskie linie zaczęły bankrutować (zadłużone są na 3 mld euro). Z kolei Air France obawiały się rosnącej konkurencji.
Teraz tego typu obaw raczej nie ma, bo nowy koncern lotniczy ma zdystansować wszystkich europejskich konkurentów. Air France i KLM będą miały w sumie blisko 30 proc. europejskiego rynku transportu powietrznego, a British Airways i Lufthansa - tylko po ok. 17 proc.
Ponadto nowe linie zamierzają szybko się wzbogacić. A to dzięki wspólnemu kupowaniu samolotów, bardziej dochodowej organizacji rozkładu lotów - szczególnie długodystansowych; nowy gigant zaoszczędzi blisko pół miliarda euro w ciągu 5 najbliższych lat.
Jakie korzyści będą mieli z tego pasażerowie, na razie nie wiadomo. Z pewnością klienci będą mieli większy wybór lotów i być może ceny niektórych połączeń spadną. W sumie koncern będzie zatrudniać ponad 100 tys. pracowników, a w jego barwach latać będzie ponad pół tysiąca samolotów.
11:50