Planeta wielkości Jowisza, ale mającą tylko 1/10 jego masy, została zauważona przez naukowców z University of Arizona. Odkryli ją za pomocą Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba. Jak zaznaczyli, jej atmosfera jest bardzo niesymetryczna.

Niezwykłe odkrycie Webba

Z pomocą Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba astronomowie zauważyli planetę wielkości Jowisza, ale mającą tylko 1/10 jego masy. Jednocześnie atmosfera po jego lewej stronie znacząco różni się od tej po stronie prawej.

To pierwszy raz, kiedy w czasie tranzytu planety na tle gwiazdy, dało się zauważyć asymetrię wschód-zachód - mówi jeden z naukowców, Matthew Murphy. Jak dodaje, "obserwacje prowadzone z kosmosu mają wiele zalet w porównaniu do badań naziemnych".

Unikat w Układzie Słonecznym

Asymetria, o której mowa, dotyczy różnic w parametrach atmosfery takich jak temperatura czy zachmurzenie. Dotyczą one wschodniej i zachodniej półkuli. Ma to kluczowe znaczenie dla klimatu, dynamicznych procesów zachodzących w atmosferze i zjawisk pogodowych.

Uzyskane zdjęcia mówią nam wiele o gazach w atmosferze egzoplanety, o chmurach, strukturze atmosfery, chemii oraz o tym, jak wszystko zmienia się pod wpływem działania różnej ilości światła słonecznego - mówi prof. Murphy.

Planeta (WASP-107b) jest przy tym przez cały czas zwrócona tą samą stroną w kierunku gwiazdy. Nie mamy podobnej planety w naszym Układzie Słonecznym. Jest unikatowa nawet wśród egzoplanet - podkreśla astronom.

Blisko 500 stopni Celsjusza

Średnia temperatura wynosi niecałe 500 st. C, więc mieści się mniej więcej pośrodku pomiędzy temperaturą gorących planet Układu Słonecznego i najgorętszymi egzoplanetami.

Zwykle nasze techniki obserwacyjne nie sprawdzają się tak dobrze w przypadku tych pośrednich planet. Dlatego mieliśmy wiele fascynujących, otwartych pytań, na które w końcu możemy zacząć odpowiadać. Na przykład niektóre z naszych modeli mówiły nam, że planeta taka jak WASP-107b nie powinna mieć takiej asymetrii, więc już uczymy się czegoś nowego - mówi prof. Murphy.

Naukowcy pracują już nad danymi obserwacyjnymi, które zebrali, aby bardziej szczegółowo przyjrzeć się temu, co dzieje się z egzoplanetą, w tym zrozumieć, co powoduje asymetrię.