Dziś przypada 94. rocznica urodzin dr. Michiakia Takahashiego. Japoński wirusolog opracował pierwszą szczepionkę przeciwko ospie wietrznej. Od tego czasu zastrzyk został podany milionom dzieci na całym świecie, jako skuteczny środek zapobiegający ciężkim przypadkom zakaźnej choroby wirusowej i jej przenoszeniu. Z okazji urodzin wizerunek medyka - przygotowany przez japońskiego artystę Tatsuro Kiuchi z Tokio - pojawił się dziś w Google Doodle.

REKLAMA

Michiaki Takahashi urodził się 17 lutego w 1928 roku w Osace w Japonii. Uzyskał dyplom medyczny na Uniwersytecie w Osace i dołączył do Instytutu Badań nad Chorobami Mikrobiologicznymi Uniwersytetu w Osace w 1959 roku.

Kiedy jego syn dostał poważnego ataku ospy wietrznej, postanowił wykorzystać swoją wiedzę w walce z wysoce zakaźną chorobą.

Dr Takahashi wrócił do Japonii w 1965 roku i zaczął hodować żywe, ale osłabione wirusy ospy wietrznej w tkankach zwierzęcych i ludzkich. Po pięciu latach rozwoju był gotowy do badań klinicznych.

W 1974 roku dr Takahashi opracował pierwszą szczepionkę przeciwko wirusowi ospy wietrznej. Została ona poddana rygorystycznym badaniom z pacjentami z obniżoną odpornością i okazała się niezwykle skuteczna.

W 1986 roku Fundacja Badawcza Chorób Mikrobiologicznych z Uniwersytetu w Osace rozpoczęła wprowadzanie w Japonii jako jedynej szczepionki przeciwko ospie wietrznej zatwierdzonej przez Światową Organizację Zdrowia.

Ratująca życie szczepionka dr Takahashi została wkrótce zastosowana w ponad 80 krajach. W 1994 roku został mianowany dyrektorem Grupy Badawczej ds. Chorób Mikrobiologicznych na Uniwersytecie w Osace - stanowisko to piastował aż do przejścia na emeryturę. Dzięki jego szczepionce każdego roku zapobiega się milionom przypadków ospy wietrznej.

Dr Michiaki Takahashi zmarł 16 grudnia 2013 roku.

Czym jest Google Doodle?

Google Doodle, to modyfikacje oficjalnego logo Google'a z okazji rocznic, ważnych wydarzeń lub świąt. Pomysł na tzw. doodle zrodził się w 1998 roku, jeszcze przed powstaniem firmy. Wówczas założyciele Google, starali się zaznaczyć w firmowym logo swoją obecność na festiwalu Burning Man na pustyni w Nevadzie. Umieścili symbolizującą festiwal postać za drugim "o" w słowie Google. Odnowione logo miało w komiczny sposób informować użytkowników, że założyciele znajdują się poza biurem.

Chociaż pierwszy doodle był dość prosty, wtedy właśnie powstał pomysł przyozdabiania logo firmy w celu uczczenia ważnych wydarzeń. Dwa lata później, w 2000 roku założyciele Google poprosili webmastera Dennisa Hwanga o stworzenie doodla na Dzień Bastylii. Pomysł spotkał się z tak entuzjastycznym przyjęciem, że doodle zaczęły coraz częściej gościć na stronie głównej Google.