IBM opracował darmową aplikację Watson Trend App, która analizując wyniki sprzedaży oraz opinie konsumentów w sieci, przedstawia klientom listę 100 najbardziej popularnych i cenionych produktów elektronicznych, zabawek i fitness.
Aplikacja przeszukuje w czasie rzeczywistym listy najlepiej sprzedających się produktów oraz 10 tysięcy innych internetowych źródeł - takie jak wpisy w mediach społecznościowych, fora opinii czy komentarze w serwisach zakupowych. Watson analizuje kontekst pojawienia się informacji, a także jej ton - pozytywny, negatywny i neutralny. Każda kategoria produktów jest oceniana w rankingu Trend Score od 0 do 100 punktów, który tworzy się automatycznie na podstawie zasięgu (liczby wzmianek w komentarzach) oraz trendu (wzrost lub spadek popularności).
Klienci są zalewani informacjami o produktach i dlatego coraz trudniej im się zdecydować. Watson analizuje setki tysięcy internetowych komentarzy w czasie rzeczywistym, ponieważ potrafi analizować język, którym posługujemy się na co dzień, tzw. język naturalny. Dane nie muszą być przygotowane do analizy, to dzieje się automatycznie. Dlatego czas dostarczania wyników jest znacznie krótszy - mówi Piotr Pietrzak, CTO IBM Polska i Kraje Bałtyckie.
Aplikację Watson Trend App można bezpłatnie pobrać w Apple App Store w wersji na telefon i tablet. Aplikacja analizuje ton wypowiedzi oraz wybór słów kluczowych. W przyszłości aplikacja będzie wzbogacana o funkcje geolokalizacji i personalizacji pod kątem preferencji użytkownika. Przewidywane są też dodatkowe narzędzia językowe.
Opracowanie aplikacji należy traktować jako odpowiedź na rosnące zainteresowanie klientów zakupami przez internet. Duża aktywność klientów w sklepach internetowych oraz na portalach społecznościowych, gdzie dzielą się oni opiniami na temat zakupionych produktów, dostarcza z kolei dużych zbiorów danych, na podstawie których aplikacje, takie jak Watson Trend App, opierają swoje działanie.
CNBC szacuje, że wartość zakupów online podczas Święta Dziękczynienia oraz Czarnego Piątku osiągnęła 4 miliardy dolarów, co odpowiada 25 proc. ogólnej wartości wszystkich zakupów. Według danych IBM średnia wartość zakupów online w Czarny Piątek wyniosła 128,84 dolarów, zaś 36,16 proc. wszystkich transakcji online przeprowadzono przy pomocy urządzeń mobilnych, co oznacza prawie 30 procentowy wzrost w porównaniu z zeszłym rokiem.
(az)