"Nie spodziewaliśmy się, że wiedza młodych ludzi będzie aż tak wybrakowana" - mówią inicjatorzy akcji CzyliSatyra. Mielecki portal informacyjno-rozrywkowy czyliwiesz.pl opublikował trzy sondy, które przeprowadził tuż po testach gimnazjalnych. Ostatni z języka angielskiego pojawił się wczoraj wieczorem. Filmy zrobiły furorę w sieci w przeciągu kilku dni wyświetlono je około trzech milionów razy. Po nagraniach, które początkowo śmieszyły i szokowały, rozgorzała dyskusja na temat polskiego systemu edukacji.

REKLAMA

Uczniowie nie potrafili odpowiedzieć m.in. na pytania: Kto jest prezydentem Polski? Jaka partia rządzi w Polsce? W którym roku była bitwa pod Grunwaldem? Ile mamy województw? Jak nazywa się hymn Polski? Ile dni ma rok? Jaki jest wzór na pole kwadratu? Co jest cięższe: kilogram piór, czy kilogram kamieni? Jaki jest wzór dwutlenku węgla? Część uczniów, po teście z języka angielskiego miała również problem z odmianą czasownika "to be" oraz przetłumaczeniem prostych zdań, przykładowo: lubię gotować; kiedy szedłem do szkoły, złamałem nogę.

Na pytanie, dlaczego wybrali gimnazjalistów? Autorzy odpowiadają: Jesteśmy dobrymi obserwatorami. Zauważyliśmy, że poziom gimnazjalistów jest coraz niższy. Okazją by to sprawdzić i zdobyć pewien ogląd na ten temat, były testy gimnazjalne i pytania z nimi związane, które skierowaliśmy do uczniów. Nie spodziewaliśmy się, że wiedza młodych ludzi będzie aż tak wybrakowana. Przedmiotem naszych pierwszych odcinków nie są gimnazjaliści personalnie, ale problemy, które w sposób luźny chcieliśmy pokazywać. Naszym celem nie jest ośmieszanie, a jedynie wymuszenie reakcji odpowiednich władz, instytucji i społeczeństwa.

Po obejrzeniu wszystkich trzech sond można odważyć się na stwierdzenie, że gimnazjaliści najlepiej odpowiedzieli na pytania z języka angielskiego, jak komentuje Sebastian Peret jeden ze współprowadzących sondy: Yes, yes, yes odzyskałem wiarę w ludzi, umieją angielski, po czym dodaje: wyjadą za granicę.

Filmy CzyliSatyra -Testy gimnazjalne, nagrane po części humanistycznej, matematyczno-przyrodniczej i językowej prezentujemy poniżej:

(i)