Kolejny fragment trasy Via Carpatia na Podkarpaciu został udostępniony do ruchu. To ponad ośmiokilometrowy fragment drogi ekspresowej S19 od węzła Zdziary do węzła Rudnik nad Sanem. Inwestycja została sfinansowana z funduszy unijnych i środków krajowych.
Kierowcy mogą już korzystać z oddanego w piątek podkarpackiego odcinka drogi ekspresowej S19 Zdziary-Rudnik nad Sanem. To ostatni fragment szlaku Via Carpatia od Rzeszowa do granicy z województwem lubelskim. Odcinek liczy ponad 8 km długości.
Nowy odcinek S19 uroczyście otwarto w Ulanowie (woj. podkarpackie). Już pod koniec maja szlakiem Via Carpatia będzie można dojechać z Rzeszowa do Lublina, za trzy lata do Białegostoku, a za cztery do Barwinka (do granicy ze Słowacją).
Rzeczniczka prasowa rzeszowskiego oddziału GDDKiA Joanna Rarus poinformowała, że najciekawszym elementem tej inwestycji jest most nad Sanem.
Przeprawa ma 392 metry długości i 30 metrów szerokości. Przęsło nurtowe wybudowane w technologii nawisowej jest pod względem długości trzecim w Polsce, liczy 142 m. Obiekt składa się z dwóch rozdzielonych nitek. Na każdej z nich zlokalizowana jest jezdnia z trzema pasami ruchu po 3,50 m oraz oddzielonym od jezdni chodnikiem dla obsługi - zaznaczyła.
Przy budowie mostu wykorzystano 2 tys. ton stali zbrojeniowej i ponad 13 tys. metrów sześciennych betonu. Powierzchnia obu jezdni sięga 9 tys. m kw. Most pełni również funkcję ekologiczną jako przejście dla zwierząt na obu brzegach rzeki.
Wykonawcą odcinka była firma Mosty Łódź. Podpisana w czerwcu 2018 r. umowa opiewała na kwotę ponad 233,2 mln zł. Oprócz samej drogi i mostu nad Sanem firma wybudowała również dwie inne przeprawy oraz przejście dla zwierząt dużych. Rarus dodała, że na całym odcinku nasadzono 46 tys. sztuk różnych gatunków drzew, krzewów i pnączy. Dofinansowanie unijne przekroczyło połowę wartości całego projektu.
Projekt został dofinansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 - 2020. Wartość kontraktu na projekt i budowę odcinka S19 Zdziary (bez węzła) - Rudnik nad Sanem (bez węzła) wynosi blisko 874 mln zł, z czego dofinansowanie ze środków unijnych to ponad 468 mln zł.
W Polsce szlak Via Carpatia przebiega przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie po śladzie drogi ekspresowej S61, DK 8 i S19. Łączy Europę Północną z Południową. Jej trasa przebiega przez Litwę, Polskę, Ukrainę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię, Grecję i Turcję.