Lublin właśnie znowelizował budżet, zwiększając wydatki, bo oferty na budowę nowego mostu przy ul Żeglarskiej były znacznie wyższe od zakładanych. W tym przypadku udało się pozyskać dodatkowe pieniądze unijne i to 16 mln złotych. Miasto dołoży ze swojej kasy 4 mln. Takich sytuacji będzie więcej – powiedział RMF FM Andrzej Szymczyk – zastępca prezydenta Lublina ds. inwestycji.

Most przy ulicy Żeglarskiej, to jest jeden przykład. Drugi - to przetarg, który w trakcie analizowania złożonych ofert na wykonanie ulic Skowronkowej i Bliskiej przekracza założony budżet. Nie wiadomo, co z budową dworca metropolitalnego, który jest owszem zakontraktowany, ale jeżeli wykonawca zacznie znacząco dokładać do inwestycji, to zawsze będzie miał prawo do nas występować z roszczeniami - mówi prezydent Andrzej Szymczyk.

Jak zaznaczył, coraz częściej wykonawcy nie chcą dawać gwarancji ceny nawet na krótki okres czasu. Pół roku wydaje się być wręcz nieskończonością. Pewne rzeczy przestały być przewidywalne. Przed ogłoszeniem przetargu robimy szacunki według aktualnych stawek w danym momencie. Po rozstrzygnięciu okazuje się, że już jest drożej o około 30 procent. Nie pomaga również trwająca wojna na Ukrainie. Wiele czynników się skumulowało - dodał prezydent Szymczyk. 

Konieczna będzie nowelizacja budżetu

W ramach przetargu na budowę nowego mostu na ul. Żeglarskiej wpłynęło 6 ofert. Najtańsza opiewała na kwotę ponad 36,6 mln zł., natomiast najdroższą wyceniono na blisko 54 mln zł. Kwota, jaką miasto zamierzało przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia to około 16,2 mln zł.  Na szczęście udało się pozyskać 16 milionów ze środków unijnych miasto dołożyło 4,2 mln.

Nowy most w ciągu ul. Żeglarskiej powstanie w miejscu istniejącego. Drogowcy najpierw rozbiorą starą konstrukcję. Korekcie podlegać będzie także przebieg ścieżki rowerowej zlokalizowanej pod tą inwestycją, a koryto rzeki zostanie uregulowane. Przebudowa obejmie ponadto odcinek ul. Żeglarskiej, od nowo powstałego węzła, do skrzyżowania z ul. Nałkowskich.

Nowy most będzie większy od obecnego. Jego długość wyniesie 50 m, a szerokość 19 m. Będzie to obiekt jednoprzęsłowy ze wzmocnieniem w formie podwieszenia. Połączenie obiektu z nasypem drogowym zaprojektowano za pomocą przyczółków żelbetowych. Dodatkowo roboty obejmą wykonanie izolacji przeciwwodnych, ustawienie barier ochronnych oraz balustrad na obiekcie i dojazdach do niego, umocnienie skarp i koryta rzeki oraz wykonanie powierzchniowego odwodnienia. Wszystkie elementy wyposażenia z betonu będą wykonane w kolorystyce materiału naturalnego, deski gzymsowe zaprojektowano w kolorze zielonym, a balustrady na obiekcie jako szare.

Zakończenie robót budowlanych związanych z przebudową mostu wraz z rozbudową ulicy Żeglarskiej planowane jest na koniec roku.

 

Opracowanie: