Minister skarbu Aleksander Grad rozmawiał z inwestorami zainteresowanymi prywatyzacją stoczni Szczecin, Gdańsk i Gdynia. Do czwartku polski rząd ma przesłać poprawki do zakwestionowanych przez Komisję Europejską planów restrukturyzacyjnych. Jednak – jak się dowiedziała korespondentka RMF FM – dla polskich stoczni nie ma już ratunku.
Gra jest skończona. Negatywne decyzje w sprawie stoczni w Szczecinie i Gdyni są właśnie pisane. Obie stocznie będą musiały oddać pomoc publiczną, co oznacza upadłość. Jeżeli zdarzy się cud i otrzymamy jutro całkowicie zadowalające plany restrukturyzacyjne, możemy wstrzymać procedurę - powiedział w środę korespondentce RMF FM Jonathan Todd, rzecznik komisarz ds. konkurencji.
W cuda eurokraci jednak nie wierzą. Do spotkania z inwestorami nikt w Brukseli nie przykłada już wagi. Z perspektywy Brukseli Polski rząd chce tylko pokazać, że walczy do końca. Można się jeszcze spodziewać dramatycznych telefonów premiera Tuska do szefa Komisji Europejskiej Jose Manuela Barroso, jednak takie polityczne interwencje tylko czasami odnoszą skutek.
To dramatyczna sytuacja - tak informacje z Brukseli komentują w rozmowie z reporterem RMF FM stoczniowcy ze Szczecina i nie wykluczają, że w proteście wyjdą na ulice.Podejmiemy akcje protestacyjne na terenie Trójmiasta, (…) następnie w Warszawie, a jeśli to nie pomoże, pojedziemy do Brukseli i będziemy tam walczyć - zapowiada Leszek Świątczek, przewodniczący najliczniejszego w Stoczni Gdynia Związku Zawodowego "Stoczniowiec":
Jeszcze w środę rano pojawiały się informacje, że Bruksela podejmie pozytywną decyzję w sprawie stoczni. Tak się jednak nie stało. Jednak według unijnych urzędników nawet jeśli stocznie upadną, nie musi to oznaczać ich definitywnego końca.
Upadłość stoczni to także forma prywatyzacji - takie stwierdzenie miało paść z ust unijnej komisarz do spraw konkurencji Neelie Kroes w rozmowie z ministrem skarbu Aleksandrem Gradem. Dowiedziała się tego nasza brukselska korespondentka.
Podobnego zdania jest też Jonathan Todd, który stwierdził, że jeśli decyzja Komisji Europejskiej będzie negatywna, a stocznie będą musiały zwrócić unijne dotacje co doprowadzi do bankructwa, nie musi to koniecznie oznaczać końca działalności tych zakładów. Otworzy się wówczas droga dla chcących zainwestować w te zakłady.
Komisja Europejska sprzeciwiła się żądaniom inwestorów, którzy chcą, aby dziury finansowe zakładów powstałe w ostatnich latach złego zarządzania oraz długi spłacił skarb państwa. Oznaczałoby to bowiem dodatkową pomoc publiczną ponad tę, którą stocznie już otrzymały po wejściu Polski do Unii. Komisja mówi temu stanowcze nie.
Teoretycznie Polska ma jeszcze dobę na poprawienie planów. Komisja jest jednak sceptyczna, czy w ciągu jednego dnia uda się zrobić to, czego nie zdołano w ciągu czterech lat. Dodatkowe szczegóły dotyczące restrukturyzacji stoczni Gdańsk Polska musi dosłać w późniejszym terminie.
Jeśli Komisja ostatecznie odrzuci plany, zakłady w Gdyni i Szczecinie będą musiały zwrócić pomoc uzyskaną od państwa; odpowiednio – 1,3 mld euro i ponad 600 mln euro.