Najpóźniej z początkiem marca mają się skończyć problemy klientów sieci NetMaks z dostępem do internetu - zapewnia zarząd spółki. Klienci, wbrew umowom, od dwóch miesięcy nie mają dostępu do sieci. Mają za to problemy ze zwrotami kaucji, którą wpłacili. Od kilku dni interweniujemy w Waszej sprawie. Szefostwo firmy w końcu skontaktowało się z nami drogą mailową.

Abonenci sieci NetMaks od dwóch miesięcy - mimo umów - nie mają dostępu do internetu. Szefostwo firmy twierdzi, że sieć działa, ale ma gorsze parametry. Jak dodaje, to powód modernizacji łączy, ale także problemów z podwykonawcami - trwa ponoć wymiana tych firm.

W tej mailowej korespondencji są przeprosiny dla klientów, a także obietnica rekompensat za brak internetu. Jak napisano, chodzi o specjalne oferty z telewizją i tabletami.

Zarząd zapewnia także, że kaucje zwrotne, wpłacone przez abonentów sieci NetMaks, nie są zagrożone. Chodzi o to, że część abonentów wzięło kredyt na kaucję, którą trzeba było wpłacić, decydując się na usługę NetMaks. Raty miał spłacać operator, jednak - jak sam przyznał - ma z tym problemy. Część klientów już dostało z banku wezwanie do spłaty kredytu. Szefostwo firmy nie wytłumaczyło, co w tej sytuacji mają robić abonenci. Przekonuje jedynie, że to problemy przejściowe.

Nie chce też rozmawiać o sytuacji finansowej spółki. Wszystkie pytania na ten temat skwitowało jednym zdaniem: "Każda funkcjonująca firma oprócz przychodów generuje również zobowiązania". 

Przyspieszono kontrolę w NetMaksie

Już wczoraj informowaliśmy, że nie w marcu jak planowano, ale już w lutym urzędnicy podlegli Ministerstwu Administracji i Cyfryzacji przeprowadzą kontrolę w firmie NetMaks. Urzędnicy sprawdzą m.in. wykorzystanie przez firmę środków unijnych. To ponad 4 miliony złotych na projekty informatyczne, które miała zrealizować.

Nie są to jedyne problemy tego operatora. Za unijne pieniądze realizował też inny projekt - budował infrastrukturę bezprzewodowej transmisji danych różnego typu. Z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości dostał na to 22 miliony złotych. Ostatnio poprosił o zmianę terminów realizacji inwestycji. PARP zażądał szczegółowych wyjaśnień i zabezpieczeń.

Przeczytaj internetową korespondencję Krzysztofa Zasady z zarządem NetMaksa:


1. Jaka jest sytuacja finansowa Firmy?

2. Czy to prawda, że Firma ma długi wobec podwykonawców?

3. Czy to prawda, że firma ma długi wobec pracowników?

Każda funkcjonująca firma oprócz przychodów generuje również zobowiązania; Rozmawiajmy o sprawach związanych z Klientami.

4. Dlaczego od 2 miesięcy abonenci (część abonentów) nie ma dostępu do internetu w ramach usługi Darmowy Internet?

Obecnie Sieć NetMaks funkcjonuje w większości operatorskich obszarów, ale na obniżonych parametrach. Jest to pochodną dokonywanych wymian operatorów szkieletowych, którzy dotąd stosowali niedopuszczalny finansowy drenaż przy jednoczesnym zawieszaniu działań sieci. Spółka nie była wstanie temu podołać. Jednocześnie trwa rozwojowa modernizacja sieci mająca na celu radykalne zwiększenie jej przepustowości - w tym celu przyłączana jest także sieć światłowodowa Netii/MoSoCo bezpośrednio do wszystkich BTSów.

5. Czy to prawda, a jeżeli tak, dlaczego banki zwracają się do abonentów o spłatę rat kredytu zaciągniętego przy podpisywaniu umów na kaucję zwrotną za usługę Darmowy Internet?

Prawdą jest, że niektórzy abonenci otrzymali z banku wezwanie do zapłaty danej raty kredytu zaciągniętego przez tych abonentów w Banku Pocztowym na sfinansowanie zwrotnej kaucji zabezpieczającej zwrot do Spółki tj. do Operatora, urządzeń terminalowych udostępnionych abonentom do użytkowania. Spółka te koszty ponoszone przez tych abonentów w pewnym sensie refinansuje i to w postaci premii zgodnie z obowiązującymi Regulaminami/i na tym polu w związku z modernizacyjnym przestojem sieci, mają miejsce przejściowe problemy.

6. Co z kaucjami abonentów (części abonentów) wpłaconymi w ramach usługi Darmowy Internet?

Kwestię kaucji reguluje regulamin według, której kwota na pewno zostanie zwrócona po zakończeniu umowy, jeśli sprzęt nie zostanie uszkodzony i zwrócony przez abonenta Operatorowi. W trakcie trwania umowy kwota kaucji zostaje pomniejszana o wartości dokonywanego premiowego zrefinansowania.

7. Kiedy abonenci pozbawieni dostępu do internetu w ramach usługi Darmowy Internet ten dostęp odzyskają?

Prace modernizacyjne wkrótce się zakończą. W niektórych regionach zwiększanie przepustowości sieci potrwa najdłużej do końca lutego.

8. Czy Firma ma problemy z realizacją także innych projektów, na które otrzymała pieniądze z instytucji publicznych (WWPE, PARP)?

Oczywiście, że nie. Natomiast przejściowe problemy pojawiają się w ramach projektów, na które Firma dotąd nie otrzymała środków z instytucji publicznych w ramach zawartych umów.

(j.)